Zakwaterowanie

Regiony

Baza wiedzy

Obiekty kultury niematerialnej

Metislogic sp. z o.o. sp. k.
ul. Sienkiewicza 63 / 2
90-009 Lodz, Polska
NIP 8971817185

Serwis
Chorwacja, kraj z największa liczbą chronionych „obiektów” kultury niematerialnej w Europie

Na liście niematerialnego światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO od niedawna znajdują się „Festa św. Błażeja”, patrona Dubrownika, koronki z Lepoglavy, Hvaru i Pagu, tradycyjny śpiew z Istrii i chorwackiego Primorja, sztuka wyrobu drewnianych zabawek tradycyjnych z regionu Zagorje, coroczny, wiosenny pochód królowej albo ljelje z Gorjanów, wielkanocna procesja „Za krzyżem” na wyspie Hvar i coroczny korowód przebierańców z regionu Kastavu. Chorwacja na konferencji UNESCO w Abu-Dhabi wpisała na listę chronionego światowego dziedzictwa siedem swoich „obiektów” kultury niematerialnej i w ten sposób stała się krajem z największą ich liczbą w Europie. Na świecie dłuższa listę mają tylko Chiny, Japonia i Korea.

Do wpisania na listę UNESCO zgłoszono ponad sto obiektów, a Chorwacja zgłosiła ich 16. Tym razem na listę nie został wpisany bećarac - tradycyjna przyśpiewka wokalno-instrumentalna, warsztat produkujący reklje (część stroju ludowego) z Gradište, taniec „nieme dynarskie kolo”, „ličko prelo” (posiady w Lice), tradycyjne zwyczaje związane z dniem św. Jerzego z Turopolja, produkcja miodu w Chorwacji północnej, korowody karnawałowe z Međimurja, przygotowanie tradycyjnego dania „sopranik” i zawody w trafianiu w pierścień „sinjska Alka”.

Tradycja uroczystości ku czci św. Błażeja ma ponad tysiąc lat, dokładniej 1037 lat i rozpoczęła się w 972 roku, rok po tym, kiedy - według legendy - święty uratował Dubrownik przez atakiem Wenecjan. Św. Błażej żył w IV wieku, był biskupem w Sebastii w Armenii. Wyróżniał się jako lekarz, dobroczyńca biednych i chorych.

Najbardziej znani przebierańcy w Chorwacji pochodzą z regionu Kastavu, a obok nich działa jeszcze kilka grup z Bregu, Brgudu, Mučići, Mun, Rukavca, Zametu, Zvoneća i Žejanu. Różnią się tym, że zachodni przebierańcy mają więcej mniejszych dzwonków przy pasie, odkryte twarze, a na głowie noszą kapelusz z różnokolorowymi kwiatami (krabujosnica), a wschodni noszą duże (teriomorficzne) maski i jeden duży dzwon.

Tradycyjna procesja „Za krzyżem” na wyspie Hvar odbywa się w nocy z Wielkiego Czwartku na Wielki Piątek, kiedy kilka tysięcy wiernych z tej wyspy i gości przechodzi drogę 27 kilometrów. Procesje ze wszystkich sześciu hvarskich parafii wyruszają wieczorem, każda swoją drogą. Na czele procesji idzie osoba niosąca krzyż z pomocnikiem, dwoma osobami niosącymi duże świeczniki, dwoma głównymi śpiewakami, a pielgrzymi śpiewają Gospodin plač (Gorzkie żale). Wszystkie osoby towarzyszące ubrane są w białe tuniki.Proboszcz w kościele parafialnym błogosławi osobę niosąca krzyż i dodaje jej odwagi. Początki procesji związane są ze Świętym Krzyżykiem, który od 1510 roku przechowywany jest w Katedrze w Hvarze. W archiwum istnieje zapis o tym, że krzyżyk znajdujący się w domu Nikoli Bevilaqua, w czasie zamieszek między mieszczanami i szlachtą 6 lutego 1510 roku zaczął krwawić. Od tego czasu na Hvarze zaczęto intensywnie czcić krzyż, a pierwsze pisemne wzmianki o procesji datowane są na 16 lutego 1658 roku.

Tradycyjny śpiew na Istrii i chorwackim Primorju był przedmiotem zainteresowania chorwackich badaczy przez cały XX wiek. Ivan Matetić Ronjgov określił go w latach 20 jako skalę istryjską, rozróżniając cztery podstawowe typy, ale od lat 80 poszczególni badacze wprowadzili pojęcie interwałów, ponieważ lepiej oddaje ono kompleksowość stosunków tonowych w tej tradycji. Specyficzne cechy mają cztery podstyle w ramach tradycji interwałów: kanat, tarankanje, bugarenje i diskatni dwugłos, zaś typowe instrumenty muzyczne to sopele (sopile, roženice), mih (miech), pive, dvojnice, šurle i cindra, a najbardziej charakterystyczne tańce to balon i polka.

Coroczny wiosenny korowód królowej albo ljelje z Gorjanów niedaleko Đakova wykonywany jest na Zielone świątki. Zakładane są wtedy malownicze stroje ludowe z bogato zdobionymi wysokimi czapkami na głowach i szablami w rękach.

Po wpisaniu na listę UNESCO, koronki z Lepoglavy, Hvaru i Pagu powinny znaleźć swoje zasłużone miejsce w przyszłym Ekomuzeum koronek i koronkarstwa w Lepoglavie. Projekt tego muzeum przedstawiony został pół roku temu w Domu Europejskim w Zagrzebiu. W muzeum tym miałyby być prezentowane lepoglavskie, chorwackie i europejskie koronki i dziedzictwo koronkarskie. Jest pomysł, żeby na potrzeby tego muzeum odnowić jeden z budynków w pobliżu klasztoru Paulinów w Lepoglavie, gdzie trzy piętra będzie zajmowała ekspozycja stała, galeria wystaw czasowych, muzeum koronek dla dzieci, warsztat renowacji koronek i tkanin oraz inne atrakcje. Pierwsze muzeum koronek w Chorwacji powinno przyczynić się do promocji i zachowania koronek z Lepoglavy, Hvaru i Pagu jako dziedzictwa chorwackiej kultury niematerialnej. Poza tym koronki będą przedstawione również jako dziedzictwo europejskie, które powstało na terenie dzisiejszych Włoch i Belgii w XV wieku.


Źródło: CNTB

0 osób oceniło ten artykuł
osoby lubią ten artykuł

ten artykuł nie ma jeszcze żadnych ocen
Oceń ten artykuł

Opinie (0)

To miejsce nie ma jeszcze żadnych komentarzy
Napisz opinię

Ostatnio odwiedzone

0.126 s